نکات انتخاب عایق مناسب
برای انتخاب یک عایق مناسب باید چه مواردی را رعایت کرد؟

نکات انتخاب عایق مناسب – یرای اینکه بتوانید عایق مناسبی انتخاب کنید باید یکسری از موارد را رعایت کنید که در ادامه ما شما را با این موارد آشنا خواهیم کرد.

اولین کار این است که انتخاب یک سیستم عایق باید بر اساس موارد زیر باشد تا بتوانید به درستی انتخاب کید.

اولین موردی که باید به آن توجه کنید این است که بهینه باشد. عایق الاستومری این مورد را دارد.

دومین مورد است که باید ببینید سیستم عایق کاری چه وسعتی دارد.

سومین مورد این است که بایستی مسائل عمومی را در نطر بگیریئد.

چهارمین مورد این است که شناخت سیستم به اندازه کافی باشد.

به صورت کلی باید سیستم عایق کاری را به طور کامل بشناسید زیرا عایقی که برای سیستم های بیرونی استفاده می شود با عایق هایی که برای سیستم های درونی استفاده می شود فرق دارد. عایق الاستومری برای هر دو محیط مناسب است.

موارد دیگری باید در نظر بگیرید عبارتند است: مقاومت در برابر تجزیه شدن، سازگاری اجزاء سیستم، دما، پایداری مکانیکی، وزن کلی سیستم، نوع و ابعاد سیستمی که مورد عایق کاری قرار می گیرد.، میزان آسیب رسانی به سلامتی، کارآیی حرارتی.

امروزه از عایق هایی که از آزبست استفاده می کنند به دلیل آسیب زدن به سلامتی انسان ها استفاده نمی شود. امروزه عایق الاستومری بسیار کاربرد دارد.

دیگر مواردی که باید برای انتخاب عایق باید در نظر گرفت مسائل مربوط به خوردگی زیر عایق و همین طور مقاومت در مقابل حرارت و آتش است. به طور کلی باید عایقی انتخاب شود که از مقاومت بالایی برخوردار باشد. عایق الاستومری جزو عایق هایی است که در برابر بیشتر موارد مقاومت دارد.

به عنوان مثال اگر سیستمی که قرار است عایق کاری شود در فضای بیرونی است و در معرض آفتاب قرار دارد باید عایقی انتخاب شود که در برابر اشعه نور خوشید مقاوم است و دچار پوسیدگی نمی شود. این نیز جزو ویژگی های عایق الاستومری است.

یا مثلا سیستم عایق کاری در فضای قرار دارد که بارش برف و باران زیاد است، بنابراین عایقی که انتخاب می شود بایستی در برابر آب نفوذ ناپذیر باشد. عایق الاستومری نیز برای این سیستم مناسب است.

یا به عنوان نمونه شما می خواهید برای سیستمی که در فضای بیرونی وجود دارد عایق مناسب انتخاب کنید؛ اگر محیط پیرامون سیستم دارای رطوبت باشد بایستی عایقی برای عایق کاری انتخاب کنید که در برابر رطوبت مثل عایق الاستومری مقاوم باشد.

دیگر موردی که بایستی در زمان انتخاب عایق در نطر بگیرید پوشش مناسب است مثل پوشش دما، مقاومتی، نوع سرویس، نفوذ آب و … .همچنین عایق انتخابی بایستی بر طبق محدوده دمای کاری باشد.

درجه بندی حراریت عایق به ترتیب زیر دسته بندی می شود:

درجه حرارت بیشتر از ۲۰۰۰ درجه فارنهایت

مواردی که در این درجه به کار می رود مواد نسوز سرامیکی و عایق های انعکاسی هستند. مواد نسوز شامل هزینه نصب بالا، استحکام و استقامت بالا و همین طور رادمان حرارتی پایین می باشند.

درجه حرارت های ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ درجه فارنهایت

در این دسته نیز مواد نسوز و عایق های انعکاسی کاربرد دارد. این دسته در حرارت های بالا چروک خوردگی و تمایل به واکنش شیمایی دارند.

حرارت های پایین تر از ۶۰۰ درجه فارنهایت

در این دسته به طور ۸۰ درصد از عایق پشم شیشه الیافی استفاده می شود.

استاندارد های عایق الاستومری

محدوده حرارتی زیاد ۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰ درجه فارنهایت

این محدوده درجه به مواد نسوز نزدیک می باشد. از درجه حرارت ۱۶۰۰ شروع می شوند. هر چقدر درجه ی آن ها بیشتر شود مقدار تنوع آن کمتر می شوند که به آن عایق الاستومری حرارتی می گویند. بهترین نوع های آنها عبارتند از:

الیاف معدنی ۱۰۰۰ درجه الی ۱۹۰۰ درجه فارنهایت
سیلیکات کلسیم ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ درجه فارنهایت
سیستم های فویل چند لایه در خلاء به منظور حرارت تا ۲۵۰۰ درجه فارنهایت

و….

نمایندگی رسمی عایق پافلکس در ایران