اتصالات سوپرپايپ +۲
اتصالات سوپرپایپ +۲

اتصالات سوپرپایپ +۲

نخستین بار، سوپرپایپ در اواخر سال ۱۳۷۶ تولید اتصالات برای لوله‌های پنج‌لایه را آغاز کرد. اتصالات مهره‌ماسوره‌ای سوپرپایپ هنوز هم به‌دلیل تنوع اتصالات در عین قطعات کمتر و همچنین نیاز به حداقل ابزار برای نصب، استفاده می‌شوند.
در سال ۱۳۷۸، سوپرپایپ اتصالات پرسی خود را به بازار عرضه کرد. اتصالات پرسی سوپرپایپ با حلقه‌ی استیل (به جای مهره)، آسان‌تر، سریع‌تر، و ارزان‌تر بودند و به دلیل این که پرس اتصالات با دستگاه انجام می‌شد، امکان خطا در نصب کمتر بود. اتصالات پرسی، در سال ۱۳۸۵، با اتصالات سوپرپایپ ۲ با تکنولوژی RTS، و در سال ۱۳۸۶ با اتصالات سوپرپایپ +۲ با کد رنگ جایگزین شدند.
اتصالات مدرن و امروزی سوپرپایپ +۲، در خارج از اروپا منحصر بفردند و نه‌تنها مانند همه‌ی اتصالات سوپرپایپ آب‌بندی دایم را تامین می‌کنند، بلکه با ویژگی‌های خود باعث افزایش سرعت نصب، و مهم‌تر از همه کاهش خطای انسانی می‌شوند. اتصالات سوپرپایپ +۲ در سایزهای ۱۶، ۲۰، ۲۵، و ۳۲ عرضه می‌شوند و فقط با لوله‌های سوپرپایپ +۲ قابل استفاده‌اند.

اتصالات متفاوت …
اتصالات پرسی سوپرپایپ +۲ بر مبنای دانش دریافتی از یوپونور آلمان مهندسی مجدد شده‌اند. این اتصالات که با به کارگیری تکنولوژی RTS و کد رنگ به بازار عرضه می‌شوند، احتمال خطر آب‌بندی نشدن سیستم لوله‌کشی ساختمان به‌دلیل خطای مجری را به حداقل ‌می رسانند.
به علاوه به منظور ساده‌تر ساختن نصب و ایمن‌تر شدن هر چه بیشتر سیستم لوله‌کشی، در طراحی این اتصالات تمهیدات دیگری نیز در نظر گرفته شده است که این اتصالات را متمایزترین اتصالات امروز جهان می‌سازد:

پرس یکپارچه‌ی بدنه‌ی اتصال
در سوپرپایپ +۲ جنس حلقه‌ی پرس به‌جای استیل از آلومینیوم است تا عمل پرس بهتر و دقیق‌تر انجام شود. برخلاف اتصالات قدیم که فقط در سه نقطه به لوله پرس می‌شدند، پرس حلقه‌های آلومینیومی در تمام سطح حلقه انجام می‌شود.

محل مشخص برای قرار گیری فک پرس
یکی دیگر از تمهیداتی که هنگام طراحی اتصالات سوپرپایپ +۲ در نظر گرفته شده است تا هم اجرای این سیستم را برای مجریان راحت‌تر کند و هم نتیجه‌ی آن ایمنی بیشتر برای مشتریان باشد، این است که جای فک پرس کاملا مشخص است. روی بدنه‌ی این اتصالات، یک حلقه از جنس پلاستیک به عنوان تکیه‌گاه فک پرس، محل قرارگیری فک را مشخص می‌کند. همچنین سه شیار روی حلقه‌ی آلومینیوم پیش‌بینی شده که امکان خطا در محل پرس را تقریبا به صفر می‌رساند.

بدون نیاز به کالیبرکردن
مرحله کالیبر کردن از مراحل مهم در نصب لوله‌های پنج‌لایه است که نیاز به صرف وقت و دقت بسیار زیادی دارد. در اتصالات قدیمی، عدم کالیبر کردن صحیح و مناسب لوله، که می‌تواند ناشی از خطای انسانی مجری، برش کج و یا استفاده از کالیبراتور معیوب باشد باعث آسیب دیدن یا جابه‌جایی اورینگ اتصال می‌شود، به نحوی که بعد از مدتی احتمال نشتی آب از همان نقطه‌ی اتصال وجود دارد.
یکی از مزایای اصلی سیستم لوله‌کشی سوپرپایپ +۲ عدم نیاز به کالیبرکردن است. حذف مرحله کالیبر کردن نه‌تنها باعث کاهش خطای انسانی می‌شود، بلکه نصب را آسان‌تر و تا میزان ۳۰ درصد سریع‌تر می‌کند.

راحت‌تر شدن جا رفتن لوله در اتصال
برخلاف اتصالات دیگر، لوله‌ی سوپرپایپ +۲ به راحتی و نرمی داخل اتصالات جا می‌رود و هیچ نیازی به صرف انرژی زیاد برای فشار دادن لوله وجود ندارد. نتیجه باز هم کاهش خطای انسانی است: در اتصالات قدیمی‌تر به دلیل خستگی مجری و فشار لازم، امکان دارد که لوله تا انتها داخل اتصال وارد نشود.

مجهز به نشانگرهای جا رفتن لوله
بر روی اتصالات سوپرپایپ +۲ سه سوراخ کوچک وجود دارد که مجری (و ناظر) را از جا رفتن لوله تا انتها به درون اتصال مطمئن می‌سازد. بنابراین دقت و صحت پرس افزایش می‌یابد.

آبکاری قلع
سوپرپایپ از آخرین استانداردهای اروپا پیروی می‌کند. طبق این استانداردها، استفاده از اتصالات با آبکاری نیکل در سیستم‌های آب بهداشتی مجاز نیست. به همین علت اتصالات سوپرپایپ +۲، با آبکاری قلع عرضه می‌شوند.

سهولت نصب زانودیواری‌ها
یکی دیگر از ابتکارات در اتصالات سوپرپایپ +۲، ارایه‌ی صفحه دیواری‌ها و اتصالات مربوط به آن با طراحی کاملا جدید است. این سیستم در ایران به نام سوپرپایپ ثبت اختراع شده است.
با طراحی جدید و تغییر در فرم صفحه دیواری و اتصال مربوطه، دیگر نیازی نیست که ابتدا زانودیواری را روی صفحه وصل کرده و سپس مجموعه را روی دیوار نصب نمود. بلکه صفحه می‌تواند در ابتدا به صورت جداگانه روی دیوار نصب شود و پس از تایید محل آن از نظر موقعیت و ارتفاع توسط ناظر پروژه، زانو‌دیواری‌ها را هنگام لوله‌کشی نصب کرد.
به این ترتیب هم سرعت و راحتی و هم انعطاف‌پذیری عملیات نصب افزایش می‌یابد، بلکه باز هم از خطای انسانی پیشگیری می‌شود.