عایق اکس پی اس
فوم عایق اکس پی اس

فوم عایق اکس پی اس که برخی به اشتباه به آن ایکس پی اس میگویند ، یک ماده پلاستیک صلب از مواد یکپارچه به شکل سلول بسته ساخته شده است و عایق حرارتی و رطوبتی بسیار خوبی در نوع خود محسوب می شود. این فرآورده از اختلاط پلی استایرن معمولی با عوامل فوم کننده طی فرآیند اکستروژن به دست می آید. این محصول تجزیه پذیر و عاری از هرگونه گازهای مخرب محیط زیست است و به همین علت به فوم سبز معروف است.
این فوم مانند پلی یورتان از دانسیته ۲±۴۰ برخوردار است و چسبندگی آن به ورق مانند فوم پلی یورتان می باشد در نتیجه تمام خواص و مزایای پلی یورتان را در خود حفظ کرده است ولی گازهای B141 و R12 و R22 و گازهای CFC که مخرب لایه اوزون هستند حذف شده اند.
در هنگام تولید گازهای گلخانه ای تولید نمی شوند و هنگام آتش سوزی گازهای مخرب آزاد نمی شود. فوم های XPS عملکرد بهتری نسبت به فوم های پلی یورتان دارند و به همین علت می تواند جایگزین مناسبی برای عایق های پلی یورتان باشد. به دلیل ویژگی های خاص خود جهت عایق کاری دیوار و سقف ساختمان ها جایگزین پشم سنگ، پشم شیشه شده است.

فوم ایکس پی اس
اجرای پوشش نما چه در داخل و چه در خارج از ساختمان بر روی XPS الزامی است. در نمای داخلی ساختمان می توان از گچ استفاده نمود و در نمای خارجی از کامپوزیت سیمان و رنگ، سنگ و… استفاده نمود.

مزایای فوم عایق اکس پی اس(XPS)
مقاوم در برابر جذب آب
سهولت درحمل و نقل
عایق بسیار خوب در برابر حرارت و صوت
غیرقابل نفوذ در مقابل باکتری ها و عدم اجازه به رشد موجودات ذره بینی
چگالی یکنواخت در تمام نقاط و ابعاد بسیار دقیق
قیمت مناسب
سرعت و دقت بالا در اجرا (کاهش زمان اجرای پروژه)
ایمنی بالا به علت وزن سبک
دسترسی و تعمیر آسان
انعطاف پذیری
کاهش هزینه حمل و نقل
مقاومت استاندارد در مقابل آتش
کاهش قابل توجه سر و صدا و آلودگی ها در محیط انجام پروژه
سمی نیست و هنگام آتش گرفتن گازهای سمی تولید نمی کند.
ضد کپک و باکتری است.
عدم تجزیه با گذشت زمان
معایب فوم ایکس پی اس(XPS)
مشکل این فوم در پانل ذوزنقه ای می باشد مخصوصا در قسمت موج پانل یا به اصطلاح کله قندی، به علت فشرده بودن این محصول نمی توان آن را به شکل موج برش داد تا در پستی و بلندی های موج ذوزنقه استفاده کرد.

کاربرد فوم XPS
فوم عایق در هسته میانی ساندویچ پانل ها
عایق کاری نمای ساختمان ها
عایق کاری دیوارهای دو جداره
عایق کاری سردخانه ها
همچنین یکی از کاربرد های اساسی این فوم می توان به ساندویچ پانل اکس پی اس (xps) اشاره کرد