آچار فرانسه چیست ؟
آچار فرانسه چیست ؟

آچار فرانسه نوعی آچار با اندازهٔ دهانهٔ متغیر است که به مهره‌ها یا پیچ‌های شش گوش یا چهارگوش می‌خورد. این آچار دارای دو فک یکی ثابت و دیگری متحرک می‌باشد که فک متحرک آن با چرخاندن یک پیچ در وسط، به فک ثابت نزدیک و دور شده و در نتیجه قابلیت تطبیق با مهره‌های مختلف را پیدا می‌کند.

این ابزار در سال ۱۸۴۲ توسط ریچارد کلابرن مهندس انگلیسی اختراع شد و از این رو در بسیاری از کشورهای اروپایی (مثل فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا) «آچار انگلیسی» نامیده می‌شود. در بعضی کشورها مانند دانمارک یا اسرائیل به آن «آچار سوئدی» می‌گویند؛ چرا که نخستین بار جان پتر جانسون در سال ۱۸۹۱ با بهبود در طراحی این آچار آن را به نام خود ثبت نمود. «آچار جانسون» نمونهٔ تکامل یافته‌تری از آچار اولیهٔ کلابرن بود. در بعضی کشورها (مانند ایران، لهستان، مجارستان، اسلوونی و رومانی) نیز آن را آچار فرانسه می‌گویند.

ساختمان آچار فرانسه
آچار فرانسه نوعی آچار با دهانه قابل تنظیم است. این آچار در گروه آچارهای تخت و قابل تنظیم قرار می‌گیرد. البته باید گفت که با این آچار نمی‌توان پیچ ها را باز کرد بلکه بیشتر برای باز کردن قطعات و پیچ های بزرگ از آن استفاده می‌شود. آچار فرانسه از ۴ بخش تشکیل شده است. دسته‌ی آچار بخشی است که نیروی دست انسان از طریق آن به آچار و جسم مورد نظر وارد می‌شود. بخشدیگر دهانه ثابت آچار است. بخش سوم دهانه متحرک آچار است که با زاویه ۱۵ درجه نسبت به دهانه ثابت قرار ارد و توسط بخش چهارم که یک پیچ است حرکت می‌کند تا متناسب با اندازه ی مورد نیاز تنظیم شود.

کاربردهای آچار فرانسه
از آچار فرانسه برای باز و بسته کردن مهره ها یا اتصالاتی که اندازه آنها در حدود دهانه قابل تنظیم آچار فرانسه است استفاده می شود. هر چه دهانه آچار فرانسه بیشتر باز شود برای پیچ و مهره و اتصالات با ضخامت های بیشتر مناسب خواهد بود.

انواع آچار فرانسه
آچار فرانسه به دو گروه تقسیم می شود. دسته اول که بیشتر برای مصرف عموم ساخته شده از یک لایه کرومی تشکیل شده اما آچار فرانسه برای مصارف صنعتی آچار فرانسه از جنس فولاد ساخته می‌شود و از مقاومت بالایی برخوردار است.

نکات مهم در هنگام استفاده از آچار فرانسه
هنگام استفاده از آچار فرانسه دقت کنید که دهانه آچار فرانسه دقیق تنظیم شده باشد. زیرا آزاد بودن دهانه آچار فرانسه سبب می شود که پیچ آسیب ببیند.

توصیه می کنیم برای پیچ هایی که جنس نرمی دارد از این آچار استفاده نکنید.

بهتر است هرچند مدت یکبار آچار فرانسه را تمیز و روغنکاری کنید